Aktualności

Nikolaus

Czas świąteczny w przedszkolu jest niezwykle kolorowy i błyszczący, przesycony pomysłowymi pracami plastycznymi, wierszami, piosenkami, kolędami. Staje się to trudniejsze, gdy w grę chodzi nauka języka obcego lub języka mniejszości narodowej. Wszystko, czym się posługujemy – my, germaniści w przedszkolach – to własne pomysły i pomoce, często zakupione własnym kosztem za granicą albo wybłagane i zakupione „coś tam” przez placówkę… a także o wiele za trudne dla naszych dzieci materiały z ogólnodostępnych mediów, które musimy opracowywać, zmieniać, przekształcać itd.…

Więc w tym miejscu proponuję coś gotowego;)
Oto kilka kart pracy stworzonych przeze mnie, bazujących m.in. na moim wierszu, o prostej treści, słówkach znanych dzieciom z poprzednich zajęć lub wprowadzonych poprzez ilustracje, które obrazują to, o czym będziemy rozmawiać omawiając tematykę świąt. Na podstawie wiersza pracujemy przez kilka zajęć. To nie tylko powtarzanie treści wiersza i uczenie się go na pamięć, ale odkrywanie poszczególnych słówek tych znanych i tych nowych. Chcę, by dzieci rozumiały jego treść, wiedziały, o czym w wierszu mowa. W tym pomagają mi materiały, które sama przygotowuję i podporządkowuję zajęciom.

Takie pomoce tworzę również do niektórych kart pracy. Np. kalendarz adwentowy - najpierw o nim rozmawiamy, oglądamy, nazywamy, z czego się składa i czym się różni od tego czekoladowego w domu. Mówimy o czasie, o mijających dniach i zbliżającym się święcie. Wspólnie uzupełniamy ubiegłe dni i nazywamy obrazki, o jakie uzupełniamy kalendarz. Te na mojej karcie to te same w kartach pracy dzieci.

Podczas wykonywania zadań w kartach pracy obecność nauczyciela jest obowiązkowa… naprowadzamy dzieci w ten sposób na owocny rezultat. Powtarzamy nazwy kolorów, liczby, słownictwo. Wprowadzamy proste zwroty. Prowadzimy rozmowę i chociaż dzieci odpowiadają również po polsku to otaczane są językiem niemieckim.

Obrazki służą do wprowadzania słownictwa poprzez gry i zabawy. Staram się by ilość słówek na obrazkach nie przekraczała dwudziestu. Nauka polega na grach i zabawach z kartami. Bazując na „Bingo” (dzieci zamiast Bingo krzyczą Fertig!) Uczymy się nowego słownictwa. Najpierw prezentuję obrazek i słówko, potem nazywam to, co chciałabym odzyskać i w ten sposób dzieci oddają mi karty kończąc grę. Po kilku zajęciach dzieci same nazywają to, co widzą przed sobą nie wiedząc, że nauczyły się wielu nowych słówek i potrafią ich używać. Moje karty mają zawsze inny kolory niż te, które rozdaję dzieciom, więc często gramy ułatwioną wersję memory albo w grę karcianą na zasadach gry w Piotrusia gdzie szukamy par, pomysły do gier z kartami są dowolne. Najważniejszy jest rezultat – dzięki takim aktywnościom dzieci przyswajają wszystkie prezentowane nazwy w niedługim czasie i
zapamiętują je!

Zajęcia są prowadzone na zasadzie wizualizacji tego, o czym mowa. Mówimy o Mikołaju – widzimy go, opisujemy, nazywamy, mówimy o nim wiersz, śpiewamy piosenki. Dzieci aktywnie i chętnie biorą udział w zajęciach! Uwielbiają, gdy same mogą czegoś dotykać, oglądać, nakleić, przypasowywać i w rezultacie nazywać.

Dzięki temu, że sama wykonuję wszelkie swoje pomoce podporządkowuję zajęcia tematyce w stu procentach… wykorzystuję każdy ich walor i nie odbiegam od obowiązującej nas podstawy programowej;)

Od jakiegoś czasu pracuję jedynie na swoich autorskich materiałach. Zajęcia niemalże w całości prowadzone są w języku docelowym… i wszystko jest zrozumiałe… utrwalane i przyswajane!

Autorka: Przybyszewska Magdalena

Arbeitsblatt_1_Nikolaus_Brettspiel.pdf

Arbeitsblatt_2_Wunschliste.pdf

Arbeitsblatt_3_Brief_an_Nikolaus.pdf

Arbeitsblatt_4_Adventskalender.pdf

Arbeitsblatt_5_Gedicht.pdf

Der Sack.jpg

Karty do gry (Fertig, Memory, itp...).jpg

Luckentext - Gedicht.jpg

Materiały do pracy w grupie.jpg

Nikolaus.jpg

Rysunki do kart do gier.pdf

Słówka ze strzałek.pdf

Wiersz Grauer Mann.pdf

Dodatkowe informacje