Janosch „Post für den Tiger” – Scenariusz zajęć

Autor: Ewa Katzler –

Informacje ogólne o przeprowadzonych zajęciach:

Lekcje zostały przeprowadzone w klasie 5. Włączyłam w to też lekcje historii i kultury. Najpierw zadałam uczniom zadanie domowe – napisanie krótkiej notatki biograficznej o Janoschu (w języku polskim). Chodziło mi o to, aby każdy już wcześniej zapoznał się życiem i twórczością Janoscha, a z drugiej strony chciałam, aby uczniowie uczyli się wyszukiwania informacji w internecie, a także potrafili wybrać te, które są dla nich najważniejsze i najciekawsze (wcześniej omówiłam z uczniami, jak powinna wyglądać notatka i zaznaczyłam, że nie ma to być na zasadzie „kopiuj-wklej”). Następnie na lekcji na forum klasy omówiliśmy biografię Janoscha (miałam możliwość zorientowania się, co uczniowie zapamiętali z pracy domowej), zobaczyliśmy filmik (Aus-)gezeichnete  i dalej postępowałam zgodnie ze scenariuszem przygotowanych zajęć.

Było scanowanie kodu qr, aby dowiedzieć się jaki będzie temat lekcji (to bardzo się podobało uczniom), tworzyliśmy asocjogram POST (tu uczniowie pracowali w grupach, poznali słownik internetowy www.pons.pl i znajdowali bardzo dużo słówek, które były zapisywane na tablicy i w zeszytach) następnie oglądaliśmy film (wcześniej otrzymali pytanie, na co zwrócić uwagę), przeczytałam też uczniom wersję polską opowiadania (przy okazji zachęcając do wypożyczenia zbioru opowiadań Janoscha dostępnego w szkolnej bibliotece).

Potem uczniowie otrzymali kartę pracy „Tiere”, po tym były Learning Apps (tu wszyscy byli chętni do podejścia do tablicy i przy licznej klasie zajmuje to więcej czasu, aby każdy mógł podejść i wykonać ćwiczenia, dlatego zrezygnowałam też z karty pracy „Verben” i pantomimy).

Na ostatniej lekcji był wordsearch i blooket.

Akurat ta klasa bardzo lubi quizy interaktywne, dlatego stworzyłam na potrzeby tematu dodatkowo quiz na blooket, co cieszyło się dużym powodzeniem wśród uczniów.

Podsumowując uczniowie chętnie wykonywali zadania, były one bardzo urozmaicone, poznali słownik internetowy, biografię Janoscha, treść lektury, natomiast quiz pozwolił im na utrwalenie wszystkich najważniejszych wiadomości.

Realizacja powyższych zadań zajęła mi 1 godzinę hiku i 3 języka niemieckiego.

Podaję link do quizu (moi uczniowie ostatnio chcą tylko blooketa, mają swoje ulubione plansze do gry), tytuł to „Janosch Leben und Werk”

https://www.blooket.com/edit?id=621e3fbf97146d299ae7397e

Kilka lat temu przeprowadziłam projekt interdyscyplinarny, gdzie przy współpracy z koleżankami odbyły się następujące działania:

Projekt Poznajemy twórczość Janoscha. Projekt międzyprzedmiotowy.

Przeprowadzenie w/w projektu w ramach zajęć z języka niemieckiego, własnej historii i kultury, zajęć technicznych, języka polskiego oraz zajęć komputerowych. Uczniowie poznawali życie i twórczość Janoscha, słuchali opowiadań (min. Och, jak cudowna jest Panama) w języku polskim, oglądali film na podstawie tego opowiadania w języku niemieckim. Na zajęciach technicznych szyli paluszkowe laleczki przedstawiające bohaterów opowiadania Och, jak cudowna jest Panama, czyli Misia i Tygryska. Na zajęciach informatycznych uczniowie przygotowywali prezentacje Power Point o biografii Janoscha.

W drodze konkursu wyłoniono najstaranniej przygotowane laleczki Misia i Tygryska oraz najciekawszą prezentację Power Point. Uczniowie otrzymali dyplomy i zostali nagrodzeni. Nagrody zostały pozyskane z wytwórni filmowej Bavaria. Napisałam email do fan klubu Janoscha w Niemczech z informacją o planowanym projekcie i z prośbą o przekazanie na ten cel materiałów/gadżetów związanych z Janoschem i jego twórczością. Na adres szkoły przysłano paczkę zawierającą maskotki Tygryska, książki oraz materiały o Janoschu, jak również słodycze – ciasteczka w kształcie tygryskowej kaczki oraz żelki z postaciami z opowiadań Janoscha. Słodycze zostały rozdzielone podczas zajęć j. niemieckiego pomiędzy wszystkich uczniów. W ramach projektu zorganizowano wyjazd do Teatru w Gliwicach na spektakl Panama, oparty na opowiadaniu Janoscha.

( link https://www.janosch.de/machen_Basteln2.html na tej stronie można znaleźć wiele inspiracji)

Ewa Katzler

materiały do pobrania: